Tiedote: Yksinyrittäjän avustuksen haku avoinna Jämsässä

Yksinyrittäjät voivat hakea 2000 euron suuruista valtionavustusta 15.4.2020 alkaen. Jämsässä hakemus jätetään Jämsekille valmisteltavaksi, päätöksen tuen myöntämisestä tekee kaupunki. Avustus on tarkoitettu päätoimiselle yrittäjälle yritysmuodosta riippumatta, sekä myös kevytyrittäjälle, joka työllistää itsensä. Yrityksen tulee olla rekisteröity Jämsään.

Tuen saamisen edellytykset

Avustuksen hakeminen edellyttää, että yrittäjä on YEL-rekisterissä tai yrittäjä voi esittää vähintään 20.000 euron vuosittaisen yrittäjätulon tai laskutuksen. Mikäli yritys on aloittanut alle 6 kk sitten, tulee osoittaa, että syntynyt tulovirta olisi jatkuessaan johtanut 20.000 euron laskutukseen 12 kuukauden ajanjaksolla.

Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että yksinyrittäjän taloudellinen tilanne ja liikevaihto on merkittävästi heikentynyt koronaepidemian takia 16.3.2020 jälkeen sekä yksinyrittäjällä arvioidaan olevan edellytykset kannattavaan liiketoimintaan. Kannattavaan toimintaan arvioidaan olevan edellytykset, mikäli yritystoiminta on ollut kannattavaa vuoden 2019 tilinpäätökseen tai veroilmoitukseen perustuen.

Mikäli yrittäjällä on verovelkaa, hänellä tulee olla Verohallinnon hyväksymä suunnitelma verovelan maksamiseksi. Hakemukseen tulee liittää viimeisin tilinpäätös tai viimeisin veroilmoitus sekä jäljennökset kirjanpidosta ja/tai tiliotteista sen todentamiseksi miten myynti ja kustannukset ovat kehittyneet vuonna 2020. Hakijalta pyydetään myös selvitys, miten aikoo käyttää saamansa avustuksen toiminnan vakauttamiseksi.

Hakemuksen jättäminen

Hakemus jätetään ensisijaisesti sähköisellä lomakkeella. Tarkemmat tiedot hakemisesta sekä linkki hakulomakkeeseen löytyvät osoitteesta https://www.jamsek.fi/korona/yksinyrittajantuki/

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Ulla Haggrén p. 040 526 1393